Projekt przeznaczony jest do realizacji na zajęciach kółka plastycznego w Szkole Podstawowej im. M.Konopnickiej w Kotlinie. W dzisiejszej szkole dużą rolę w rozwoju zainteresowań uczniów odgrywają zajęcia pozalekcyjne. Zajęcia takie służą rozwojowi dzieci o szczególnych uzdolnieniach i rozbudowanych zainteresowaniach. Twórczość dziecka jest radosna, spontaniczna, niewymuszona żadnymi nakazami, które tak często krępują sztukę dorosłych.
Dziecko potrafi bezgranicznie zaangażować wszystkie swoje zmysły, uczucia i wyobrażenia, by objawić swoją osobowość. Stwarzając dziecku warunki do szczerej wypowiedzi artystycznej, okazujemy szacunek dla każdej jego pracy, nawet mniej udanej.
Twórcza atmosfera na zajęciach sprzyja powstawaniu oryginalnych i ciekawych dzieł plastycznych. Chcąc rozwijać aktywność twórczą dziecka z koła plastycznego „Tęcza”, zwróciłem się z propozycją współpracy do pani Agnieszki Staszak, która jest bibliotekarką w naszej szkole.
Główne założenia projektu I Cele główne
- Uwrażliwienie estetyczne poprzez stosowanie różnych technik plastycznych.
- Tworzenie sprzyjających warunków do rozwijania osobowości dzieci poprzez
- plastykę i czerpanie inspiracji twórczych z baśni różnych narodów.
- Popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci, zwłaszcza tych, które nie mają dostępu
- do książki i którym nikt nie czyta głośno żadnej baśni.
- Poznanie baśni i legend różnych krajów i narodów
- Uwrażliwienie dzieci na zasadnicze różnice między dobrem a złem.
- Uświadomienie dzieciom, że czytanie ułatwia rozwiązywanie różnych problemów jest sposobem na pożyteczne spędzenie czasu wolnego.
- Zaangażowanie różnych osób do głośnego czytania baśni.
II Cele operacyjne
1. Uczeń potrafi przewidzieć skutki różnych działań twórczych. 2. Realizuje własne pomysły.
3. Zna różne techniki plastyczne i umie je zastosować.
4. Podejmuje działania twórcze.
5. Posiada umiejętność pracy w grupie.
6. Korzysta z różnych źródeł informacji.
7. Zna baśnie i legendy różnych krajów.
8. Rozpoznaje cechy baśni.
9. Wymienia autorów baśni.
10. W pracy plastycznej prezentuje bogactwo tonów i odcieni.
11. Zna pojęcie akcent kolorystyczny.
12. Potrafi opisać różnicę pomiędzy oddziaływaniem gam wąskich i szerokich.
Charakterystyka osób, do których skierowany jest projekt
Do realizacji projektu zaproszone zostały wszystkie chętne dzieci z naszej szkoły w wieku od 7 – 12 lat. Chciałem dać dzieciom szansę i umożliwić im rozwój potencjału twórczego tkwiącego w każdym z nich. Forma i miejsce realizacji projektu
Miejscem realizacji projektu jest Szkoła Podstawowa im. M.Konopnickiej w Kotlinie.
Projekt Z baśnią przez świat realizowany będzie na zajęciach koła plastycznego raz w miesiącu. Podstawowym celem projektu jest rozwijanie twórczych uzdolnień dzieci, czego wyrazem będą dzieła plastyczne powstałe na zajęciach. Podczas dziesięciu spotkań dzieci zapoznają się z baśnią: polską, czeską, niemiecką, rosyjską, włoską, francuską, wietnamską, afrykańską, wschodnią, indiańską.
Pierwsze spotkanie poprzedzi pogadanka wstępna: Baśń w życiu dziecka. Kolejne na temat kraju, z którego pochodzi czytana tego dnia baśń oraz krótka informacja o autorze. Przygotują ją wybrani wcześniej przez bibliotekarza uczniowie. Do realizacji tego zadania będą mogli wykorzystać Internet, encyklopedie multimedialne, księgozbiór podręczny oraz kartoteki zagadnieniowe i bibliograficzne znajdujące się w zbiorach biblioteki szkolnej.
Po każdym spotkaniu uczestnicy wykonują ilustrację do wysłuchanej baśni.
Dzieci będą miały możliwość posługiwania się różnymi technikami plastycznymi:
· technika pasteli olejnej, · techniki mieszane – „wydrapywanka”, „farby wodne i pastele”,
· technika temperowa i plakatowa,
· technika kolażu („collage”),
· technika batiku,
· techniki graficzne – „monotypie”, „linoryt”.
Przewidujemy, że projekt będzie realizowany długofalowo. Ważnym elementem pracy w naszym projekcie jest prezentacja wytworów plastycznych dzieci na forum szkoły (instalacje plastyczne, wystawy prac, wykonanie albumu pod takim samym tytułem, co cykl spotkań – Wędrujemy z baśnią przez świat).
Do każdego spotkania będzie potrzebna mapa konturowa świata, na której uczestnicy będą znaczyli szlak „baśniowej wędrówki”.
Na koniec cyklu spotkań z baśnią wspólnie przygotujemy bal kostiumowy połączony z konkursami, krzyżówkami, rebusami i nagrodami. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć postacie z przeczytanych baśni. Dzieciom, podczas wykonywania prac plastycznych będzie towarzyszyć w tle muzyka charakterystyczna dla danego kraju, a opowiadający lub czytający baśnie będzie ubrany w strój zbliżony do omawianego państwa.
Przykładowe scenariusze zajęć
Temat: Baśnie rosyjskie.
Cele: Ilustrowanie wydarzeń realnych lub fantastycznych z uwzględnieniem nastroju
i charakteru postaci. Rozwijanie wyobraźni i postawy twórczej.
Technika: Kolaż
Nazwa „kolaż” pochodzi od francuskiego słowa „ collage” oznaczającego naklejanie,
oklejanie papierem. Kolaż to zestawienie i przyklejanie do podłoża odmiennych
kawałków materiałów. Różnią się one powierzchnią, wielkością, kształtem i kolorem.
Często łączy się wydzierane, wycinane lub gniecione fragmenty gazet i czasopism z
elementami rysunku i malarstwa.
Baśnie rosyjskie – styczeń
9 stycznia odbyło się spotkanie poświęcone baśniom rosyjskim. Wcześniej uczniowie
wybrali sobie i przeczytali jedną z baśni, które zostały dla nich przygotowane w czytelni
biblioteki szkolnej.
Zdecydowaliśmy, że dzieci zrealizują ten temat w technice kolażu, przygotowaliśmy
potrzebne materiały i narzędzia: farby, kredki olejne, kolorowe kartony, ścinki
barwnych materiałów, różnokolorowe sznurki, wycinanki, gazety, klej, nożyczki,
pędzle. Przed przystąpieniem do pracy wyjaśniliśmy dzieciom na czym polega
sztuka kolażu.
Obserwując uczniów podczas tych zajęć, doszliśmy do wniosku, że większość
osób wykonywała swoje rysunki na stojąco. Nie zauważyliśmy tego w ogóle
podczas poprzednich spotkań. Być może dlatego, że technika kolażu polega na łączeniu
wielu różnych elementów i przez cały czas trzeba dobierać różne materiały i układać
je w kompozycyjną całość. Było też zabawnie, ponieważ Tomek Sz. nie przeczytał
baśni wcześniej i tak się zaczytał podczas spotkania, że nie słyszał w ogóle o czym rozmawialiśmy. Gdy skończył Mądrą lisicę A.N. Tołstoja zapytał – Proszę pana, jaką techniką malujemy baśnie rosyjskie? Wszyscy wybuchnęli głośnym śmiechem. Przebieg zajęć
1. Wcześniej uczniowie przeczytali jedną z baśni, które zostały dla nich przygotowane
w czytelni biblioteki szkolnej.
2. Odwołanie się do wrażeń dzieci związanych z przeczytanymi baśniami.
3. Podanie tematu i omówienie techniki.
4. Twórcza praca dzieci, której towarzyszyć będzie muzyka rosyjska.
5. Wspólna analiza prac pod kątem realizacji postawionego zadania.
Temat: Baśnie polskie.
Świat baśni pozwala młodym czytelnikom płynnie wejść w realne dorosłe życie, uczy
pewnych zachowań, pozwala odróżnić dobro od zła i nabrać przekonania, że dobro
zawsze zwycięża. Baśnie dają moc, pozwalają pokonać własne lęki i niepokoje, uczą
wiary we własne siły. Cele ogólne:
1. Rozwijanie dziecięcej wyobraźni i fantazji.
2. Kompozycja jako organizacja płaszczyzny.
3. Rozwijanie inwencji plastycznej.
4. Zapoznanie z różnego rodzaju baśniami polskimi i ich autorami.
Cele wychowawcze:
1. Rozbudzanie zainteresowania twórczością baśniową.
2. Wykorzystanie prawd zawartych w baśniach w życiu codziennym.
3. Wyrabianie nawyku sięgania po książkę.
4. Wdrażania do estetyki podczas wykonywania prac plastycznych. Po spotkaniu uczeń potrafi:
1. Rozpoznać cechy baśni.
2. Wymienić autorów baśni polskich.
3. Wykonać rysunek kredką olejną na barwnym podkładzie wykonanym temperą.
4. Rozpoznać tytuł baśni na podstawie ilustracji namalowanej przez kolegę/koleżankę.
Technika: Technika pastelowa.
Popularna technika malarska.
Pastele to farby utrwalone w pałeczki o różnym stopniu twardości. Najczęściej używane
są kruche pastele suche oraz elastyczne pastele olejne. Pastelami maluje się, kładąc
krótkie linie i plamy obok siebie lub jedna na drugą. Można je ścierać, wcierać,
zeskrobywać i dowolnie poprawiać gumką lub szmatką. Przebieg zajęć
- Wspólne, głośne czytanie baśni.
- Przygotowanie przyborów do pracy.
- Podanie tematu zajęć.
- Wyjaśnienie sposobu realizacji.
- Twórcza praca dzieci.
- Wspólna analiza wykonanych prac pod kątem realizacji postawionego zadania.
Temat: Baśnie niemieckie.
Podczas tego spotkania dzieci poznają baśnie niemieckie, przede wszystkim baśnie braci
Grimm, dowiedzą się też wielu ciekawostek o kraju skąd ci dwaj baśniopisarze pochodzą.
Cele: Umiejętność przedstawiania nastroju i charakteru postaci, rozwijanie wyobraźni
i postawy twórczej.
Technika: Techniki mieszane – „wydrapywanka”.
Techniki mieszane polegają na łączeniu różnych technik malarskich, także
z rysunkowymi. Umożliwiają swobodne eksperymentowanie i uzyskiwanie
ciekawych efektów.
Technika nazywana „wydrapywanką” polega na nałożeniu grubej warstwy farby
na pomalowane innym kolorem podłoże. Na suchej lub wysychającej powierzchni kartki
rysuje się, drapiąc ostrym narzędziem. W ten sposób odsłaniane są kolory poprzedniej
warstwy. Przebieg zajęć:
- Uczniowie wcześniej, wybierają i czytają jedną z baśni, które zostały dla nich
przygotowane w czytelni biblioteki szkolnej.
- Rozmowa na temat przeczytanych baśni.
- Podanie tematu zajęć.
- Omówienie techniki „wydrapywanki”.
- Twórcza praca. Dzieciom podczas pracy towarzyszy muzyka kompozytorów niemieckich
- Wspólna analiza wykonanych prac.
Ewaluacja projektu
Ewaluacja będzie przeprowadzona na podstawie:
- wystawy prac uczniów, która zostanie zorganizowana w bibliotece szkolnej podczas Przeglądu Dorobku Szkoły,
- albumu zawierającego najlepsze prace plastyczne, które powstały podczas realizacji
projektu,
- samooceny,
- opinii rówieśników.
Projekt opracował:
Mariusz Idkowiak |